Thursday 28 April 2011

Sampai Bila Harus Ku Lari..@_@


Sampai bila harus ku lari Ya ALLAH,
Besarnya ujianMu untukku,
Apakah yang harus aku lakukan,
Langkah manakah yang menjadi pilihan,
Aku perlukan jawapan,
Aku perlukan pengertian,
Kerdilnya aku dihadapanMu,
Tidak mampu memikul bebanan,
Tidak mampu memikul tanggungjawab,
Tidak mampu memikul amanah,
Sedang tugasku adalah menyampaikan,
Walau hanya sepotong ayat.

Sampai bila harus ku lari Ya Allah,
Lemahnya diriku,
Sedang sahabat dulu sangat teguh dan kuat,
Menegakkan islam tanpa gentar,
Biar diseksa jasadiah,
Biar dipanah emosi,
Biar disisih tersayang,
Kerana yakinnya pada janjiMu,
Fahamnya pada sebuah perjuangan,
Cintanya diluar batasan.

Sampai bila harus ku lari Ya Allah,
Engkau telah berikanku jalan yang terbaik,
Namun aku tidak pandai dalam membuat pilihan,
Kesemua jalan itu membawa aku kepadaMu,
Kesemua jalan itu membimbingku dekat denganMu,
Kesemua jalan itu menyedarkan aku tentang siapakah aku,
Pertimbangan bagaimana lagikah yg harus aku gunakan,
Pendirian bagaimana pulakah yang harus ku sematkan,
Bantulah aku Ya Alim,
Kerana Engkau mengetahui segalanya,
Sedang aku hamba yg keliru dan alpa.

Sampai bila harus ku lari Ya Allah,
Istikharoh mengiringi hari-hari,
Taubat memohon keampunan diri,
Tahajud penenang di malam hari,
Lalu dhuha menyapa dini hari,
Namun jawapannya tetap belum ku temui,
atau adakah aku yg menjauhi,
Tamak dgn pilihan yg diberi,
Kerana nilainya menyinari sanubari,
Kerana nilainya menyentuh hati,
Kerana nilainya tidak pernah berhenti,
Mencari-cari siapa yg menghendaki,
Sebagai pembawa agama ilahi,
dan penyebar risalah suci.

Sampai bila harus ku lari Ya Allah.

No comments: