Saturday, 9 April 2011

~Pengembaraan Membawa Kebahagiaan -Part 1-~

Bismillah kalam dimulai...Alhamdulillah atas kudrat yang masih diberi..Allahu akbar tarbiyah dari Ilahi terus menjenguk diri..

Assalamualaikum wbt..Alhamdulillah Dia masih mencipta ruang dan masa serta meminjamkan udara untuk setiap makhluknya bernafas dan menjalankan aktiviti-aktiviti harian seperti sedia kala..Selawat dan salam atas junjungan mulia Sallahu alaihi wasalam..Indahnya hidup dalam Islam..Setiap amalan yang kita lakukan pasti adanya Dia Yang Memerhati..Dia Yang sentiasa Mengikuti dengan penuh sifat Pemurah dan Penyayang, Menjaga dan Melindungi kita walau tanpa kita sedari.

Pengalaman dan tarbiyah yang aku dapat ketika di bumi kinanah Mesir pada cuti yang lepas terlalu indah. Ukhwah yang terjalin, kasih sayang sesama manusia, perjalanan yang mencabar dan menguji, keyakinan yang jitu hanya pada Yang Satu, keberanian dalam menghadapi kehidupan yang pastinya luar biasa, kesabaran dan ketabahan hati dalam mengenali sikap manusia serta berdepan dengan akhlak dan adab insani, ketenangan dalam menghadapi setiap cabaran yang dihadapkan, praktikal dalam konsep tawakal dan redha yang sentiasa diulangi beserta konsep tadarru' serta kecintaan dan keabdian diri seorang hamba kepada Tuannya. Subhanallah segala bentuk perasaan bercampur baur dan bergaul mesra antara satu dengan yang lain. Gembira, sedih, terharu, marah, geram, sayang, sayu, semuanya bergaul menjadi satu adunan perasaan yang tidak dapat diungkapkan hanya dengan kata-kata. Terasa kerdilnya diri, hinanya jika masih berada di tahap yang lama, yang telah lapok, yang dipenuhi dengan lumpur dan selut tanpa perubahan pada diri dan seterusnya tempiasnya pada yang lain.

Perginya aku ke sana bersama dengan beberapa orang sahabat iaitu hanis, kak za dan kak jannah dengan hati yang riang pada pagi hari jumaat, 21 Januari 2011 dengan niat dan tujuan jaulah, mengisi masa yang terluang dengan menimba ilmu di bumi yang penuh dengan sirah dan sejarah para rasul, anbiya', dan ulama'. Mencari serta menggali segala khazanah di sana. Pemergian aku untuk kali yang kedua ini juga dengan membawa niat untuk membeli kitab-kitab di sana dan melawat beberapa orang syeikh yang setia menabur ilmunya pada agama Ilahi. Seminggu sebelum aku bertolak, aku telah berbincang dengan hanis segala tempat yang bakal dilawati serta semua program yang akan dilakukan. Perancangan disusun baik dan lengkap supaya tidak menyusahkan kawan-kawan di seberang sana serta masa tidak dibuang begitu sahaja memandangkan ini mungkin merupakan trip kami yang terakhir ke bumi kinanah itu.

Perjalanan yang memakan masa sejam lebih dengan menaiki Egypt Air akhirnya menjejakkan kaki kami sekali lagi. Sesampainya di sana kami di jemput oleh 2 orang kenalan iaitu kak kimah dan kak dila yang kami kenali ketika trip kami yang pertama kira-kira 2 tahun yang lepas. Kami dibawa ke rumah mereka di rabaah, kaherah. Selepas sahaja sampai ke rumah tersebut perkara pertama yang aku lakukan hanyalah tidur kerana kepenatan buat kerja tanpa henti pada hari-hari sebelumnya, menyelesaikan segala tugasan dan amanah yang diberikan. Alhamdulillah segalanya siap on time dan Allah permudahkan urusan. Hari kedua di teratak rabaah, plan yang dirancang pada awalnya sebelum ke sana terpaksa di ubah kerana travel yang kami ikut mendapat maklumat bahawa pengangkutan yang akan kami naiki akan belayar pada hari selasa. So, rancangan ditukar ke Alexandria.

Kami berada di sana selama 3 hari. Hari pertama kami sampai pada jam lebih kurang 3 petang kalau x silap dan dijemput oleh kawan hanis. Nama dia Badriah. Bad la yang menjadi guider kami merangkap muroqibah yang bertauliah buat kami..Terima kasih banyak ye bad..hehe..Memang best la..Tapi masa kami di sana terlalu pendek. So, tak dapat jalan ke semua tempat kat sana. Walaubagaimanapun, tempat yang paling best dan kira macam 'batak' siket bila kami semua pergi ialah maktabah alex..Memang sangat mengagumkan dan menarik..Rasa macam taknak balik je, nak duduk kat sana tapi mestilah tak dibenarkan sama sekali kan..huhu..Lepas tu,kami ada jugak masuk istana Raja Farouq..Punya la excited nak masuk sana..kira macam da jatuh cinta dengan raja tu la..Tiba-tiba dengar cerita raja ni jahat dan kejam rupanya..Terus hati berkecai berkeping-keping..Tapi still kami masuk dan bergambar depan istana tu..bukan mudah kan nak sampai sana..kira syarat sampai sana la tu..kalau tak silap nama tempat tu Muntaza. Then kami pun ada gak naik bot kat pantai dia tu..Yang tempat cerita KCB ke KBC berlakon tu..haa, senang cerita semua tempat yang famous kat sana kami pergi la..hehe..

Pengalaman yang paling tak boleh dilupakan kat Iskandariah ni ialah kitorang dapat rasa keadaan langgar orang. Ceritanya camni, kami nak ke Muntaza hari tu. Tiba-tiba bas yang kami naiki terlanggar orang yang tengah jalan kat tepi jalan tu.Kami semua turun dari bas dan nampak la orang tu terbaring kat tepi jalan..Kuat sangat bas tu langgar. Muka kami semua nampak sangat cuak sampai makcik kat situ cakap takyah takut..huhu..Akhirnya kami pun meneruskan perjalanan dengan tuttut membawa perasaan yang tidak keruan ke destinasi seterusnya..Perasaan melanggar orang memang hanya Allah yang tahu. Nak kata bila-bila masa sahaja kemungkinan Allah menjemput kita untuk pulang kepada Dia semula.Hidup kita hanya sementara di dunia ini. Walaupun orang tu jalan di tepi jalan. Memang jalan yang pada akal kita selamat untuk berjalan di atasnya. Namun, apabila Allah mentakdirkan dia dilanggar oleh bas yang kami naiki. Perkara itu memang tidak dapat tidak untuk dielakkan. Setiap detik hidup kita ini perlulah diserahkan hanya kepadaNya. Bayangkan jika kita berada di tempat orang tu, kita berjalan dengan niat yang salah seperti melepak bersama kawan-kawan untuk bercerita keburukan orang atau hanya membuang masa kerana tiada apa-apa yang perlu dilakukan. Dan apabila berlaku sesuatu kepada kita, pastinya pengakhiran hidup kita itu adalah dengan perkara yang sia-sia.Rugi kan macam tu?? So, pastikan setiap amalan dan perkara yang kita lakukan hanya untukNya. Perbaharui niat dalam apa sahaja yang kita lakukan. Jadikan Allah sebagai hadaf dan the only target dalam hidup kita ni untuk menyerahkan hidup kepadaNya untuk mendapatkan keredhoan-Nya.

Ok..ni cerita di Alexandria..Kemudian kami pulang ke Kaherah semula pada hari itu juga. Permusafiran kami seterusnya akan diceritakan kemudian sebab da banyak sangat..Mesti da malas nak baca kan..Pengalaman di tempat seterusnya mungkin lebih banyak dan menarik in syaa Allah..Moga cerita ini dapat berikan mafaat kepada semua. Wallahua'lam.

5 comments:

::Hanis Najwa Shaharuddin:: said...

imbas kenangan wei..lama tol la ko peram dalam draft,akhirnya terpublish jugak dgn kasih syg yg ak bg kt ko..hhaha..cte lagi ye..ak bce gelak2..haha

bee_nazirah said...

adehh..yeke??asal gelak2 lak??klaka ke??konfius sejenak..hahah...tu la.truskan menghantar kasih sayang ye supaya ari2 dapat publish..smpai x smpat da nk peram lame2..hehehe..

VioletOrchid said...

alamak nazirah!
slack r...
takder pengalaman kt tanta ne..
oh rugi amat~

bee_nazirah said...

violetorchid :huhu..tu la..x smpat nak g..sdih2!!sob3..x sgke berlaku huru hara lak..bkn rezeki sy la tu kot..kita merancang tp sebaik2 perancangan dr Dia kn..ade la tu hkmhnye nape x dpt g sne..walopn terkilan cket la..huhuh...btw, ni sape ye??kak syazana ke??asif..

VioletOrchid said...

oh xpe2
dun worry nazirah
u can come again next 10 yrs
tanta will be just same as today
ahaks!


keep blogging!