Sunday 3 January 2010

Waspada!!!

Assalamualaikum w.b.t.

     Alhamdulillah Allah masih memberi saya idea untuk mengarang walau hanya beberapa perkataan buat tatapan dan renungan semua yang melawat blog saya ni. Sesungguhnya saya juga mempunyai banyak kekurangan yang tidak dapat tidak perlu diperbetulkan. Moga orang yang sedar akan kesilapan saya dapat menegur dan memberi nasihat kepada saya. Jasa dan teguran kalian amat bermakna buat diri ini bagi memperbaiki segala kekurangan dalam meningkatkan lagi keimanan kepadaNya.

     Di sini saya ingin menegur dan menasihati sesetengah pihak yang mungkin tanpa kita sedari, kita telah melakukan kesalahan. Muhasabahlah diri masing2 atas segala perbuatan, perkataan,niat dan tindak tanduk kita dalam segala genap aspek kehidupan. Saya ada berbual dengan seorang kawan dan dia menyatakan tentang ketidakpuasan hatinya tentang seorang pelajar agama yang mana telah menulis status tentang 'ikhtilat' tetapi tidak mengetahui maksud sebenar perkataan tersebut. Isu yang agak heboh diperkatakan dan dibincangkan dalam kalangan pelajar di Jordan ini.

     Isu ini merupakan salah satu sub-topik ketika saya mengikuti program API iaitu Akses Pemikiran Islam baru2 ini di Irbid. Maaf untuk saya katakan bahawa pelajar di sini juga sebenarnya masih ada yang kurang kepahaman tentang isu ini. Mengapa saya katakan begini ialah kerana ketika saya berada di dalam 'group discussion' saya dapati kita pandai untuk bercakap dan melontarkan idea2 bernas tetapi dari segi pelaksanaan dan pemikiran atau fikrah itu sendiri masih ada sedikit ralat dan kurang jelas.

     Bukanlah niat saya di sini untuk mengkritik sesiapa tetapi sebagai hamba yang kerdil dan diberikan akal, saya hanya berfikir dan terus berfikir dan saya dapati terdapat sesetengah pihak yang terlalu syadid atau keras menentang 'ikhtilat' ini sehinggakan segala perkara tidak dapat dilakukan. Dan ada juga yang terlalu mengambil ringan sehinggakan seperti tidak ada rasa malu dan maruah lagi apabila melakukan perkara2 di dalam konteks 'ikhtilat' ini. Sesungguhnya Islam mengajar kita mengambil yang 'mutawassod' iaitu dipertengahan. Ini kerana saya dapati terdapat sesetengah golongan yang mengambil jalan untuk memutuskan pertalian persahabatan dengan berlainan jantina kerana dikatakan 'ikhtilat' sedangkan ada perkara baik yang boleh dibincangkan atau urusan yang perlu diselesaikan. Apakah perkara ini betul atau tidak?

     Menurut pandangan saya ianya bukan suatu tindakan yang bijak. Kadang2 kita boleh berkongsi pendapat dan pandangan dengan orang yang berlainan jantina. Kita semua sudah makruf dan tahu bahawasanya Allah menciptakan manusia ini pelbagai jenis dengan kemampuan dan kelebihan masing2. Cara kita berfikir juga sangatlah berbeza. Sekiranya perkara2 ilmiah juga kita tolak ketepi, adakah kita akan bangkit dan faham tentang sesuatu perkara yang bukan di dalam bidang kita?Ada orang pernah berkata "kita sesama jantina pun boleh jugak. kenape perlu gedik2 nk tnye lelaki." atau "alah...mengade2 la minah tu nk mintak tolong kat laki jugak...bukannye kwn2 perempuan tak boleh tolong." Saya ada jawapan bagi persoalan2 ini tetapi saya rase lebih baik anda2 semua berfikir sendiri sekiranya anda bersetuju dengan 'statement2' sedemikian kerana anda akan mendapat jawapannya sekiranya anda muhasabah semula kekurangan diri anda dan memahami tentang jantina anda sendiri. Dan yang paling penting anda faham tentang setiap ciptaan Allah di muka bumi ini. Keluarkan segala persoalan dan cuba anda jawab persoalan2 tersebut dan InsyaAllah anda akan lebih faham tentang apa yang sedang saya perkatakan.

     Persoalan yang selalu bermain difikiran saya sekarang ini ialah apakah yang kita faham tentang 'ikhtilat' ini??Menurut apa yang saya fahami, ikhtilat ini berasal dari kalimah atau perkataan arab 'kholato' yang membawa makna percampuran. Boleh juga kita fahami dengan kata pergaulan iaitu pergaulan atau 'social life' kita bersama semua manusia di muka bumi ini. Perkara ini diharuskan di dalam Islam kerana manusia di ajar untuk hidup bermasyarakat. Percampuran yang salah adalah apabila kita melakukan perkara2 yang ditegah di dalam Islam seperti bertepuk tampar dengan orang yang belainan jantina dengan sengaja.

    Bukanlah isu ini yang ingin saya bahaskan sebenarnya tetapi sejauh manakah kefahaman kita sebagai seorang pelajar agama dalam memahami istilah2 seperti ini. Kajilah Islam dan istilah2 ini sebelum menggunakannya supaya kita tidak akan tersalah tafsir makna2 yang dimaksudkan dan memberi kefahaman yang salah kepada orang lain sama ada mereka yang sama2 dengan kita dalam mempelajari dan memperjuangkan Islam apatah lagi yang langsung tidak ada ilmu tentang perkara2 tersebut. Saya sendiri akui susahnya bermain dengan istilah2 ini kerana saya sendiri berada dalam dunia itu. Sekiranya kita tidak memahami maksud istilah tersebut dengan sebetulnya, kita mungkin  akan terpesong dan perkara yang paling ditakuti ialah sekiranya perkara2 tersebut boleh memesongkan akidah kita atau kita memesongkan akidah orang lain. Berat dosa yang bakal ditangung sekiranya perkara seperti ini berlaku kepada kita. Maka berwaspadalah apabila menggunakan kalimah atau istilah2 di dalam agama. Semoga Allah memberikan hidayahNya dan kefahamanNya kepada kita semua supaya kita dapat memeperbetulkan segala kesilapan dan menjadi hambaNya yang bertaqwa insyaAllah.

No comments: